V dnešní době je někdy obtížné definovat, kde vlastně leží hranice mezi nahým uměním a pornografií. Pornografický průmysl se nás snaží přesvědčit, že porno je jen jiná forma umění nebo že navazuje na nahé umění. A to celé se nám ještě více zamotává, když některé formy běžně uznávaného umění působí silně pornografickým dojmem.
V tomto článku se zkusíme podívat na to, jaký je rozdíl mezi uměním a pornografií. Zároveň si ukážeme, jakým způsobem můžeme tento rozdíl popsat dětem při rozhovorech o tomto ožehavém tématu. Tím chceme navázat také na knížky Dobré obrázky, špatné obrázky, které vyjdou v červnu a které nabídnou rodičům více zdrojů, jak o tomto tématu mluvit s dětmi.
Co konkrétně to vyobrazuje?
Knížka Dobré obrázky, špatné obrázky – pro nejmenší dětem přináší jednoduchou definici pornografie, podle které pornografie zobrazuje intimní partie lidí.
Někteří by mohli namítnout, že přece existuje rozdíl mezi uměním, které vyobrazuje nahá těla, a pornografií. A mají rozhodně pravdu. Musíme ale pamatovat, že se jedná o jednoduchou definici pro děti ve věku 3-6 let. Už verze pro starší děti (7-11 let) ukazuje, že je rozdíl mezi nahým uměním nebo ilustrací anatomie v učebnici a mezi pornografií. Čímž jsou děti starší, tím více jim můžeme pomáhat rozumět nuancím této definice.
Postupně se můžete s dětmi zaměřit na to, co daný obrázek nebo umění konkrétně vyobrazuje a za jakým účelem. Obecně se má za to, že umění je tvořeno za účelem obohacení pozorovatele. Vede jej k zamyšlení, údivu, novému poznání nebo ocenění krásy. V rámci nahého umění například vidíme, že se umělec zaměřoval na vyobrazení krásy celého lidského těla. Můžeme si vybavit například Michelangelovu sochu Davida nebo Cavallinův obraz Kojící Madony. A pak tu máme učebnice, které vyobrazují nahého člověka, čímž se zase snaží vzdělávat o anatomii lidského těla.
Na druhé straně stojí pornografie, jejímž hlavním záměrem je docílit sexuálního vzrušení a uspokojení pozorovatele, mnohdy bez jakékoliv přidané hodnoty. Zároveň je zde silné zaměření na samotný sexuální styk nebo na intimní partie. V rámci fotografií mohou být lidé vyobrazováni v sexuálně provokativních pozicích. A v rámci psané pornografie je zase velmi podrobně popisován sexuální akt.
Umění a pornografie se tedy liší nejen v tom, co a jakým způsobem vyobrazují, ale také v tom, za jakým účelem to vyobrazují. A to se dostáváme k dalšímu bodu, jak můžeme dětem vysvětlit rozdíl mezi uměním a pornografií.
Jaké pocity to v nás vyvolává?
Když víme, jaký je účel umění a pornografie, můžeme dětem pomoci porozumět rozdílu mezi těmi dvěma světy na základě pocitů, které v nich daný obrázek bude vyvolávat.
Jelikož se umění soustředí na celého člověka, povede spíše k zamyšlení nebo otázkám. Učebnice anatomie může vyvolávat otázky o tom, jak funguje lidské tělo. Již zmíněný obraz kojící matky může vyvolávat otázky, jak se krmí miminka.
Na druhou stranu víme, že pornografie v nás vyvolává silné sexuální pocity, na které děti nejsou z vývojového hlediska připravené. Většina dětí může při pohledu na pornografii cítit znechucení, šimrání v podbřišku nebo také zvědavost. Samy děti to pak popisují tak, že nedokáží dostat pornografické obrázky z hlavy a chtějí jich vidět víc.
Jenže některé děti mohou mít potíže s vyjádřením toho, co cítí. Přece jen se to teprve učí. Jako rodiče jim tedy můžeme pomoci tím, že se jich zeptáme konkrétně, co v nich daný obrázek vyvolával za pocity. Například se můžeme zeptat: “Cítil/a jsi šimrání mezi nohama? Znechucovalo tě to, co jsi viděl/a? Máš teď touhu vidět víc takových obrázků? Zaujalo tě to natolik, že to teď nemůžeš dostat z hlavy?”
Někdy může být pro děti zase náročné o tom mluvit nebo to popsat slovy. Dobrý trik, který můžete použít, je, že si vezmete obrázky smajlíků a necháte děti, aby vybraly ty, které nejlépe popisují, jak se cítily. Děti to navíc bude i bavit a budou tím ochotnější o tomto tématu více mluvit.
Určitě je důležité znát rozdíl mezi tím, co vyobrazuje umění a co zase pornografie. Ale když jsou děti trochu starší, třeba na prvním stupni základní školy, je dobré přidat více nuancí. Nejde pouze o to, zda jsou vyobrazeny intimní partie, ale také o pocity, které v nich daný obrázek vyvolává.
Děti nejsou dospělí
Zároveň si rodiče musí uvědomit, že to, co dospělí nepovažují za pornografii, může být pornografií pro děti. Může se například jednat o filmy nebo seriály se sexuálními scénami, které nejsou přístupné mladistvým. A to nutně nemluvíme o seriálu Hra o trůny, který i někteří dospělí vnímají jako fantasy s pornografickým obsahem. Stejně tak i nějaký typ umění může být pro děti pornografií.
Dospělí si tuto skutečnost často neuvědomují, a tak nechávají děti sledovat i snímky, které jsou oficiálně mládeži nepřístupné. Pokud máte tu zkušenost, zkuste si vybavit, jak jste se jako děti cítili, když v televizi běžela postelová scéna a vedle vás na gauči seděli rodiče. Pro děti jsou už takové scény vzrušující, ale zároveň nepříjemné.
Když budou děti vystavovány sexuálně explicitním scénám, může je to potenciálně vést k dalšímu vyhledávání. A všichni moc dobře víme, jak snadno je přístupná hardcore pornografie.
Děti jsou přirozeně zvídavé a chtějí objevovat nové věci. Na tom není nic špatného. Problém ovšem je, že mnohdy jsou naprosto nepřipravené na to, co na internetu najdou. Pornografie je nebezpečná i pro dospělé, natož pak pro děti. Proto je nezbytné, aby především rodiče varovali své děti před nebezpečím pornografie a pomohli je chránit.
Jak dětem vysvětlit rozdíl mezi uměním a pornem?
Zde jsou 4 návrhy od Defend Young Minds, jak dětem vysvětlit rozdíl mezi uměním a pornografií:
- Když dětem definujete, co to je pornografie, nezaměřujte se pouze na to, co pornografie vyobrazuje, ale také na to, jaké v nás vyvolává pocity. “Když se díváš na takové obrázky, cítíš něco na těle? Například šimrání? Chtěl bys takových obrázků vidět více?”
- Naučte děti, že pornografie se zaměřuje na konkrétní části těla, kdežto dobré a skutečné umění se zaměřuje na celého člověka. “Když se díváš na tento obrázek, máš pocit, že se musíš soustředit na pouze na intimní partie víc než na celé tělo? Z jakého důvodu je daný člověk vyobrazen bez oblečení?” (Například v Sixtinské kapli jsou Adam a Eva v zahradě Eden vyobrazeni bez oblečení, což má hluboký umělecký důvod.)
- Umění vyvyšuje krásu lidského těla a vyobrazuje jej s úctou. Pornografie degraduje lidské tělo na pouhý předmět sloužící k sexuálnímu vzrušení pozorovatele. Můžeme dojít i k závěru, že primárním záměrem umělce nebylo v pozorovateli vyvolat sexuální vzrušení. Na druhou stranu by režisér pornografie byl zklamán, kdyby jeho snímek diváka sexuálně nevzrušoval.
- Dobré a skutečné umění v nás vyvolává něco pozitivního – například nás vede k zamyšlení nad životem, učí nás něco nového nebo nás vede k ocenění krásy. Na druhou stranu pornografie vytváří nebo umocňuje sexuální pocity a vede pozorovatele k sobeckému, až destruktivnímu chtíči.
Čím budou děti starší, tím více budou rozumět rozdílům mezi uměním a pornografií. Rodiče jim postupně mohou pomoci vyjasnit nejrůznější nuance týkající se těchto rozdílů. A je v pořádku, když to děti nepochopí hned. V dnešní době je důležité, aby rodiče o tomto tématu s dětmi mluvili pravidelně, přičemž se tyto rozhovory budou postupně vyvíjet.
Když jsou děti malé, mohou jim rodiče vysvětlit, že umění je mnohem komplexnější a krásnější než pornografie. V jádru má pornografie pouze jednu funkci: vytvářet intenzivní sexuální pocity, které vedou člověka k tomu, že chce vidět víc. Pornografie nás nevede k hlubšímu zamyšlení a rozhodně nepřistupuje k lidskému tělu s úctou.
Budujte vnitřní filtr dětí
Čím více budou děti rozumět, co je pornografie a jaký má vliv na ně a na jejich vztahy, tím silnější bude jejich vnitřní filtr. Díky němu budou samy schopné odolat a odmítnout pokušení pornografie. A jako rodiče můžete pomoci dětem s budováním tohoto vnitřního filtru.
- Vzdělávejte sami sebe. K tomu mohou sloužit články na našem webu, online kurz pro rodiče nebo další literatura na toto téma.
- Vzdělávejte své děti. Především se s nimi nestyďte toto téma otevřít. Jako pomůcku můžete použít knížky Dobré obrázky, špatné obrázky.