Máte zájem uspořádat přednášku u vás ve škole? Nabízíme programy vhodné od 4. do 9. tříd.
Preventivní program pro 4. a 5. třídu
Program pro 4. a 5. třídu se primárně zaměřuje na ochranu dětí před nechtěnou expozicí explicitních materiálů a řešení případných následků takové situace. Klíčovou součástí je vytvoření „Plánu pro rozumový mozek“, který děti učí jednoduchý postup: zavřít oči a opustit místo, kde byly materiálu vystaveny, pojmenovat situaci – „viděl/a jsem nevhodný obrázek“, svěřit se důvěryhodné osobě (rodiči, učiteli) a věnovat se oblíbené činnosti pro rozptýlení.
Cílem programu je naučit děti, jak mohou jejich rozum a emoce efektivně spolupracovat – jednoduše řečeno, jak může rozum držet emoce pod kontrolou.
Výuka probíhá převážně formou skupinové práce, ať už v rámci celé třídy nebo v menších skupinách. Program záměrně nezjišťuje osobní zkušenosti žáků s pornografií. Místo toho se téma probírá obecně, s důrazem na praktické využití „Plánu pro rozumový mozek“.
Popis programu
V programu čeká na žáky poutavé cestování do světa jejich vlastního mozku. Lektor je provede tím, jak rozeznávat „dobré“ a „špatné“ obrázky a vysvětlí, proč některé mohou lidem, a hlavně dětem, v životě ublížit. Společně prozkoumají, co znamená „být na něčem závislý“ a jak taková závislost vlastně funguje.
Žáci se stanou průzkumníky svého mozku – dozví se o zajímavém souboji mezi „pocitovým mozkem“ (limbická oblast) a „rozumovým mozkem“ (prefrontální kortex). Na vlastní kůži poznají, jak tyto dvě části mozku spolupracují a co se děje, když jejich spolupráce není úplně v pořádku.
Druhá část programu je zaměří na mozek jako sval, který lze posilovat. Žáci se naučí, jak dělat vhodná rozhodnutí a jak chránit svůj rozum. Společně vytvoří „Plán pro rozumový mozek“ – jakési ochranné schéma, které jim pomůže vyhnout se nežádoucím situacím a jejich následkům.
Na závěr programu sestaví lektor s žáky praktický seznam spolehlivých zdrojů pomoci pro případ, že by je někdy cokoliv znepokojovalo nebo trápilo.
Obsahové zaměření programu
- Seznámit žáky se základy internetové bezpečnosti a prevence pornografie
- Ukázat na nebezpečí pornografie
- Podpořit otevřenou komunikaci mezi dětmi a dospělými o tématu internetové bezpečnosti
- Inspirovat žáky k vyhledání pomoci v případě potřeby
Cíle programu
- Žáci popíší, co je to pornografie a proč je riziková až nebezpečná.
- Žáci realizují plán určený k obraně před nechtěnou expozicí.
- Žáci si uvědomují rozdíly mezi dobrými obrázky a špatnými obrázky.
- Žáci diskutují hodnotu správných rozhodnutí.
Délka programu: 90 minut
Cena programu: 2 200 Kč + cestovné pro lektora
Na programu by měl být vždy přítomen učitel.
Reference
Zajímá vás, jak naše programy hodnotí školy a učitelé? Přečtěte si autentické reference od pedagogů, kteří s našimi preventivními programy mají zkušenosti. Jejich zpětná vazba nám pomáhá programy neustále vylepšovat a přizpůsobovat skutečným potřebám dětí i učitelů.
Ráda bych vyjádřila velké poděkování organizaci Ne pornu za skvěle připravený preventivní program Nástrahy pornografie, který proběhl na naší základní škole. Program byl velmi profesionálně veden a přizpůsoben věku žáků, což umožnilo otevřenou a bezpečnou diskuzi na citlivé téma.
Lektorka zahájila program připomenutím definice pornografie a důvodů, proč ji lidé sledují. Poté byli žáci aktivně zapojeni do práce ve skupinách, kde se zamýšleli nad otázkami souvisejícími s problematikou pornografií, jejími důsledky a motivacemi ke sledování. Tento interaktivní přístup podpořil kritické myšlení a umožnil dětem lépe pochopit toto téma z různých úhlů pohledu.
Velmi oceňujeme také práci s reálnými příběhy, které dětem ukázaly konkrétní dopady sledování pornografie. Následná aktivita s hodnocením závažnosti dopadů byla výborným nástrojem k hlubšímu zamyšlení. Program byl zakončen přehledem možností, kde mohou děti v případě potřeby hledat pomoc, což považujeme za velmi důležitý a zodpovědný přístup.
Celkově hodnotíme program jako velmi přínosný a kvalitně zpracovaný. Organizace Ne pornu odvedla skvělou práci a jsme rádi, že takovéto preventivní programy existují. Doporučujeme jej všem školám, které chtějí své žáky vzdělávat v oblasti digitální gramotnosti a duševního zdraví.
Děkujeme a těšíme se na další spolupráci!
Nikola Vykydalová
ZŠ Loděnice
V prosinci 2023 jsme měli program pro žáky 9. roč. s Matějem Písaříkem. Nemůžu jinak než napsat kladný feedback a ohlasy. Práce lektora a celková koncepce semináře je vynikající, zvládnuta po didaktické stránce. Oceňuji to, že dokážete téma s žáky otevřít a vést (což by dokázalo jen málo učitelů). Dále oceňuji reálné příběhy, i to, že jsou krátké (kvůli pozornosti a (ne)oblibě číst). Skvělé je, že musí pracovat žáci, musí být aktivní.
Další body:
- dokážete si je získat a být komunikačním partnerem
- udržíte věcnou rovinu a věci nazýváte pravými jmény
- výborná je autoevaluační škála
- nutíte děti přemýšlet, uvědomovat si
- závěr „poraď mi“ postaven na heuristické metodě
- reflexe je krátká, srozumitelná, jednoduchá
Doporučuji všem školám i rodičům. Měl bych zájem o seminář pro rodiče!
Mgr. Michal Kadoch
zástupce ředitele
ZŠ a MŠ J. Š. Baara
Program NePornu jsme měli na naší škole poprvé. Realita ale velmi předčila naše očekávání, v dobrém slova smyslu. Dvouhodinový program za přijatelnou cenu nebyl formou přednášky, ale spíše besedy. Žáci pracovali s reálnými příběhy osob závislých na pornografii, přemýšleli nad dopady závislosti, vymýšleli řešení. Práce ve skupinách byla doplněna fakty, která byla podložena dotazníkovým výzkumem.
Žáky program velmi bavil, formou prožitku se dozvěděli spoustu informací, zaujalo to je i pedagogy, kteří byli přítomni. Myslím si, že tímto způsobem by prevence měla být realizována – zážitkově, nenásilně, s otevřenou diskusí a v příjemné atmosféře.
Mgr. Stanislava Kořenková
školní metodička prevence
ZŠ Šaratice
Nástrahy pornografie „NePornu“ (15. a 21. 11. 2024), počet zúčastněných: 109 Přednáška na téma škodlivost porna byla určena pro třídy III.A, III.B, IV.A, IV.B. Program byl informativní a interaktivní. Po teoretické části se studující rozdělili do 4 skupin a pracovali na zadaných úkolech. Pracovalo se se skutečnými případy z terapeutické praxe. Lektor tak citlivě přiblížil tématiku, která je často tabuizovaná. Vytvořil bezpečné prostředí a prostor pro otevřenou diskusi.
Studující se dozvěděli o různých aspektech škodlivosti sledování porna, včetně jeho vlivu na psychiku, vztahy a vnímání sexuality. Sledováním porna vzniká deformovaná představa o párové a partnerské sexualitě. Skupinové diskuse a praktické ukázky pomohly studentům lépe pochopit a reflektovat vlastní postoje.
Lektor poskytl náhled, jak se vyhnout nezdravému přístupu k sexualitě a kam se obrátit, když už vznikl problém. Atmosféra byla otevřená a podporující, což přispělo k aktivnímu zapojení všech účastníků.
Celkově byly proběhlé přednášky podnětné a přínosné. Pomáhají zvýšit povědomí o důležitých a citlivých tématech a podporují studenty v kritickém myšlení a zdravému přístupu k sexualitě a zároveň přispívají k vytvoření zdravých vztahů.
Jana Motyčková
školní psycholožka
Sportovní gymnázium, Kladno, Plzeňská 3103
Preventivní program organizace NePornu vhodnou a citlivou formou seznámil žáky devátých tříd s riziky spojenými se závislostí na pornografii. Studenti i přítomní učitelé hodnotili akci jako velmi přínosnou a zároveň poutavou, což podtrhuje kvalitu zpracování a přístup lektorů. Vzhledem k narůstajícímu významu této problematiky mezi mladými lidmi doporučujeme program i ostatním školám, které usilují o efektivní prevenci v oblasti závislostí.
Mgr. Barbora Šeděnková, Ph.D.
školní metodik prevence, vedoucí předmětové komise základů společenských věd
GMK Bílovec
Preventivní program pro školy od organizace NePornu byl žákům a studentům přiléhavě komunikován řečí, které dobře rozuměli a byla jim blízká. Ve vzájemné interakci mezi sebou a s lektorkou si měli možnost ujasnit, co pornografie je a co není, stejně tak vytyčit hranice toho, co ve vztazích je v pořádku a co už ne.
Rozklíčovávali si negativní dopady a pojmenovávali zdroje a místa, kde můžeme hledat pomoc. Zazněly příklady ze skutečné praxe interventů NePornu, studenti se nad nimi zamýšleli, nechávali v sobě probouzet emoce, které příběh vyplavoval. Mohli tak přemýšlet o sobě, aniž by museli popisovat vlastní příběhy. Osoby v nich prezentované byli prakticky jejich vrstevníci.
Ze strany žáků 8. a 9. tříd bylo mnohé provázeno pubertálním smíchem, který lektorka přiměřeně korigovala. Choulostivá témata však nebyla tabu.
Mgr. Lada Anna Petříková
výchova k manželství a rodičovství
Biskupské gymnázium v Ostravě